İnternet üzerinden alışveriş her gün artarken indirim devirleri kullanıcılar için ayrıyeten merakla bekleniyor. Black Friday olarak bilinen indirim günleri her sene Şükran Günü’nden sonra gelen birinci Cuma gününe denk geliyor. Bu yıl da Black Friday indirimleri, 29 Kasım Cuma günü gerçekleşecek. Birçok internet alışveriş uygulaması ve buralardan satış yapan kurumlar da bu günü bekliyor.
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Covid-19 salgının yayılması ile e-ticaretin gelişimini kıymetlendirdi.
İnternet teknolojilerinde yaşanan gelişmeler, lojistik ve finansal hizmetlerde yaşanan düzgünleştirme ve gelişmelerin tesiriyle e-ticaretin dünya ticaretinden aldığı hissede her geçen yıl kıymetli artışlar görüldüğüne dikkati çeken Bolat, geçen yıl global perakende e-ticaret satışlarının 5,8 trilyon dolar olduğunu kaydetti.
Bolat, “Bu hacmin 2024’te 6,3 trilyon doları ve 2027’ye kadar 8 trilyon doları aşacağı varsayım ediliyor. Türkiye’de ise e-ticaret hacmi geçen yıl 1,85 trilyon liraya ulaştı; bu yıl 3,4 trilyon lira olması öngörülüyor.” dedi.
e-Ticaret dalında rekabeti bozucu faaliyetleri engellemek, tüketicilerde oluşabilecek refah kaybının önüne geçmek, çok oyunculu pazar yapısını tesis etmek ve elektronik ticaret pazar yerlerinde satıcılara haksız ticari şartlar dayatılmasını engellemek emeliyle bir dizi düzenleme yapıldığını söz eden Bolat, bunlara ait bilgi verdi.
“ETAHS’LERE HUKUKA KARŞIT İÇERİKLERİN KALDIRILMASI YÜKÜMLÜLÜĞÜ GETİRİLDİ”
Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’da 2022’de kıymetli değişiklikler yapıldığını anımsatan Bolat, daha inançlı ve şeffaf e-ticaret ortamının sağlanması ve e-ticaret pazar yerlerinde faaliyet gösteren satıcılar hakkında ayrıntılı bilgiye ulaşılabilmesi emeliyle elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılara (ETAHS), kelam konusu işletmelerin ticaret unvanı, işletme ismi, tescilli marka ismi, Merkezi Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS) numarası yahut vergi kimlik numarası üzere tanıtıcı bilgilerini doğrulama yükümlülüğü getirildiğini kaydetti.
Bolat, ETAHS’lere, hukuka muhalif içeriklerin yayımdan kaldırılması ve ilgili kamu kurumlarına bildirilmesi yükümlülüğü getirildiğini belirterek, şöyle devam etti:
“Yazılı ya da elektronik ortamda evvelce olumlu irade beyanı alınmadan tescilli markalardan oluşan anahtar sözlere arama motorlarında reklam verilmesi engellendi. Böylelikle, bilhassa kamuoyu nezdinde bilinirliği yüksek olup vatandaşlarca daha fazla ilgi gören firmaların alan isimlerinin taklit edilerek kullanılmasının önüne geçildi.”
Bolat, e-ticarette güvenlik ve hizmet kalitesinin yükseltilmesi ile sitelerin güvenilirliğinin tesisi emeliyle İtimat Damgası Sistemi oluşturulduğunu hatırlatarak, İtimat Damgası alan işletmelere ait listeye “www.guvendamgasi.org.tr” adresinden ulaşılabildiğini söyledi.
“KAMPANYA VE İNDİRİMLER KONUSUNDA DİKKATLİ OLUNMALI”
Kurallara karşıt hareket eden firmalara gerekli cezaların verileceğini vurgulayan Bolat, “e-Ticaret dalında çok sayıda kampanyanın bir ortaya geldiği kasım ayında vatandaşlarımızın dolandırılmaması için e-ticaret siteleri tarafından yapılan indirimleri mercek altına alacağız. Rastgele bir sıkıntıyla karşılaşan vatandaşlarımız, vakit kaybetmeden Bakanlığımızın ‘https://www.turkiye.gov.tr/tuketici-sikayeti-uygulamasi’ internet adresi üzerinden şikayetlerini bildirirlerse gereği çabucak yapılacaktır.” diye konuştu.
Bolat, vatandaşların da internet sitelerinden alışveriş yaparken dikkat etmesini isteyerek, bilhassa sitenin “domain adresi”nin eşleşip eşleşmediğine dikkat etmeleri gerektiğini söyledi.
Ayrıca inançlı ödeme usullerinin tercih edilmesi ve eserle ilgili kullanıcı yorumlarının incelenmesinin vatandaşların işlerini kolaylaştıracağına dikkati çeken Bolat, şunları kaydetti:
“Kampanya ve indirimler konusunda dikkatli olunmalı. Gerçekçi olmayan indirimlerin dolandırıcılık riski taşıyabileceğine dikkat edilmesi gerekir. e-Ticaret hayatı kolaylaştıran bir yol olsa da kimi riskleri beraberinde getiriyor. e-Ticaret yaparken olumsuz bir durumla karşılaşılması halinde öncelikle eserin satın alındığı e-ticaret pazar yeri yahut e-ticaret sitesiyle bağlantıya geçilmesi, rastgele bir tahlil bulunamaması halinde ise tüketici hakem heyeti yahut tüketici mahkemelerine başvurulması gerekiyor. Öte yandan, dolandırıcılık kuşkusu bulunması halinde ise cumhuriyet başsavcılığına hata duyurusunda bulunulabilir. Ayrıyeten, ödemenin kredi kartı yahut banka kartıyla yapılması halinde ilgili bankayla bağlantıya geçilerek süreç itirazı yapılabiliyor.”
Bolat, kontrol programına alınan firmaların uzaklıklı satış ve uygulamalara, ilgili kanun ve yönetmelikler uyarınca idari para cezası uygulandığını, mevzuata karşıtlık teşkil eden konularda da gerekli görülmesi hallerde internet sitesi hakkında erişim pürüzü talep edilebildiğini belirterek, “Bu yılın 9 ayında Bakanlıkça yapılan inceleme ve kontrol süreçlerinde, aralı satış faaliyetlerinin ilgili mevzuat kararlarına karşıt olduğu tespit edilen 54 firma için 238 milyon 155 bin 602 lira idari para cezası uygulandı.” dedi.