T24 Kültür Sanat
İrfan Önürmen‘in özgün tarzı niteliğindeki tül işlerinden kağıt kolajlara, beton çalışmalarından tuvallerine kadar farklı teknik ve yaklaşımlarının yer aldığı Bilinmeyen Neden başlıklı standı 3 Kasım’da Galata Rum Okulu’nda açılıyor. C24 Gallery’nin düzenlediği stant, sanatkarın bilindik tekniklerinin yanı sıra, güçlü dağarcığına yeni bir materyal ekleyerek zımpara kağıdına yaptığı boya ve sürtmelerle oluşturduğu işlerini de sunuyor.
Bilinmezlikle mananın muğlaklığı
Tanıtımdan:
Kendi geçmişinin birikimi ve kalıntılarıyla ilgili Bilinmeyen Neden isimli standında Önürmen, felsefi bir sorgulama alanı yaratarak varoluşsal alanla biçimlenen belirsizlikler, çözülemeyen yahut tam manasıyla kavranamayan manalar üzerine düşünüyor ve üretiyor. Standın kurgusunu ve üretimlerini bilinmezlikle mananın muğlaklığı üzerine temellendiren sanatçı form, lisan ve temsili içerik açısından çeşitlilik gösteren tüm çalışmalarında biçimsel göndermelerden öte izleyicide yarattığı etkiyi önemsiyor.
Giderek izleyiciyi kendi bilinmeyenlerine ve sorgulamalarına yönelterek içsel seyahatini fark etmeye teşvik eden Önürmen, hangi kavram yahut gereçle çalışırsa çalışsın kendi dünyasındaki gerçeklik ve hayal gücü, görünen ve görünmeyenlerle tüm biçimsel kategorileri bulanıklaştırıyor. Standında eski ve yeni ürettiği işlerini kronolojik bir sıra olmaksızın yan yana ve arka arda kurgulayarak yeni patikaların oluşmasını da deneyimlenebiliyor.
Sloganlaşmayan lakin politik bir imge: İnsan
“Bilinmeyen Neden” standında sanatçı farklı yaklaşımlarının, üretimlerinin ortasındaki ilgileri vurgulamak, biçimsel ve içeriğe dair sorunsalları ortaya çıkarmak istemiş, kendi içinde tartışmayı amaçlıyor.
Malzemeye ilgi duyan ve bu ilgiden beslenen sanatçı, üretim serüveninin içinde kendine yeni alanlar açmak için denemeler yapmaktan çekinmiyor ve bu manada serüvenini oyunlaştırıyor. Yaşadığı çatallanmalar ve farklı yollardan yürüme isteği sanatkarda, bir yandan da biçim lisanının zenginleşmesi manasına geliyor. Tuval fotoğrafıyla bağını hiç koparmayan sanatkarın, tül yapıtlarında oluşturduğu şeffaflık, üç boyutluluk ve derinlik tesirleri boya işlerinde de dikkat çeker. Vakit zaman soyut fotoğrafın hudutlarında da dolaşan bir resimsel lisan geliştiren sanatkarın işlerinde figür hiçbir vakit kaybolmuyor. İnsan, silikleşir parçalanır ve belirsizleşir lakin her vakit fotoğrafının ortasında büyük bir sorunsal üzere kendini aşikâr ediyor. Önürmen’in üretiminde insan sloganlaşmayan lakin politik bir imge olarak işleniyor.
İzleyicinin kendi bilinmeyenlerine ayna tutarak sorgulamalarına ve içsel seyahatlerini keşfetmelerine imkan tanıyacak Bilinmeyen Neden başlıklı standı 3 Kasım – 2 Aralık tarihlerinde Galata Rum Okulu’nda pazartesi hariç her gün 10.00 – 18.00 saatleri ortasında görülebilir.
“Sünnet, vücut bütünlüğüne bir tehdit mi geleneğin vazgeçilmezi mi?” Yönetmen Ece Dizdar anlatıyor |